29. joulu, 2019

Making wise decisions – Viisaiden päätösten tekeminen

 Vapaa käännös Dr. Charles Stanleyn puheesta

(Hannele Laaksonen)

 

Teemme elämämme aikana koko ajan päätöksiä. Tärkein päätös sinun elämäsi kohdalla on kuitenkin se, että päätät ottaa Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan pelastajaksesi. Hän kuoli ristillä, vuodatti verensä Golgatalla ja maksoi täyden hinnan tarjoten pelastuksen koko ihmiskunnalle. Tärkein päätös on siis hyväksyä Hänet omaksi Pelastajaksi, tehdä parannus synnistä ja kiinnittää elänsä Häneen.

Kun teet elämässäsi päätöksiä, niin miten teet niitä. Onko sinulla joku suunnitelma, miten teet päätöksiä elämässäsi? Useimmilla kristityillä ihmisillä ei ole mitään suunnitelma, miten he tekevät päätöksiä. Sinähän teet joka päivä monia päätöksiä, mutta et ole miettinyt, miltä pohjalta teet niitä. Haluan antaa sinulle nyt suunnitelman, jonka pohjalta voit uskovana ihmisenä tehdä päätöksiä. Haluan antaa sinulle sellaisen ohjeen, jonka tiedän toimiva, sillä se on toiminut minun elämässäni yli 50 vuotta.

Raamatussa on paljon jakeita rukoilemisesta ja rukouksiin vastaamisesta sekä Jumalan tahdosta. Tässä esimerkki Ps. 25: 12 kuka on se mies (tai nainen), joka pelkää Jumalaa, sen hän neuovoo tielle, joka hänen on valittava. Hänen sielunsa saa nauttia hyvää ja hänen jälkeläisensä perivät maan.

Haluan sinun tarkkaavan tätä: kuka on se mies tai nainen joka pelkää Herraa. Mitä tarkoittaa pelätä Herraa? Se tarkoittaa asennetta ja tietoisuutta olla täysin riippuvainen Jumalasta kaikessa omassa elämässä. Jos pelkään Herraa, turvaudun Häneen kaikessa. Kun siis teet päätöksiä elämässäsi, niin kenelle puhut tai kenen neuvoa kysyt. Salli minun kysyä sinulta, kehen luotat ystävistäsi tai työtovereistasi. Kuka antaa sinulle viisaita neuvoja, kun tarvitset niitä?  Toisille ihmisille puhuminen ja asioiden jakaminen on ihan ok. Sinun tulisi kuitenkin puhua Hänelle, joka aina tekee viisaita päätöksiä ja Hän on kaikkivaltias Jumala. Hän antaa sinulle suunnan ja Hän on joka hetki valmiina vastaamaan. Hän ei ehkä vastaa niin kuin sinä odotat Hänen vastaavan. Hän ei ehkä vastaa niin kuin sinä haluaisivat hänen vastaavan, mutta Hän vastaa.

Ensiksikin puhdista sydämesi kaikesta tietoisesta synnistä, koska synti sekoittaa  hengellisen näkökykysi, ajatuksesi ja sydämesi näkemästä oikein. Synti ja Jumalan viisaus eivät sovi yhteen. Rukoile Jumalaa, että hän paljastaisi onko elämässäsi jotain, joka estää sinua kuulemasta totuutta. Elämässäsi voi olla jokin suhde tai joku tapa, joka ei ole Jumalan tahdossa elämistä. Hän näyttää tämän asian sinulle. Miten sen jälkeen toimit, kun Pyhä Henki on näyttänyt sinulle pois pantavan asian? Tunnustat sen Jumalalle ja ole samaa mieltä Jumalan kanssa siitä, että kyseinen asia on syntiä. Tähän monet ihmiset lopettavat, sillä he haluavat harjoitta edelleen syntiä, eivätkä halua luopua siitä. Nämä asiat voivat olla tyhmiä päätöksi, joista myöhemmin elämässäsi sanot, että kuinka saatoin ajatellakaan sillä tavalla. Kerron sinulle miksi: synti sekoittaa ajatuksiasi ja pettää sinua, joten ensimmäinen askel viisauteen on tehdä päätös puhdistaa sydämesi ja sen jälkeen tuoda toiveesi Jumalalle neutraalisti niin, että olet valmis sanomaan: tapahtukoon sinun tahtosi Herra. Ensimmäisellä kerralla kun sanot tämän, että Herra haluan sitä, mitä sinäkin halua, ei ehkä tule vielä sydämestäsi, koska syvällä sisimmässäsi ajattelet kuitenkin, että haluat juuri sitä mitä haluat ja haaveilet. Jatka kuitekin rukousta ja sano hänelle, haluan sitä mitä sinä haluat, olen halukas kuuntelemaan ja jos olen kulkemassa väärään suuntaan, ohjaa minut sinun tahtosi suuntaan. Herra, älä anna minun tehdä virhettä.

Hän tietää kaiken sinusta ja sinun elämästäsi. Hän haluaa antaa sitä, mikä on parasta sinulle. Raamatussa ei lue missään kohtaa, että kun rukoilet, niin saat rukoukseen vastauksen välittömästi. Jumala haluaa valmistaa sinua vastaanottamaan hänen antamasa vastaus.  Valmistautumiseen menee toisinaan aikaa. Tämän tähden et saa tehdä elämässäsi liian nopeita päätöksiä odottamatta Herran vastausta. Sinun tulee harjoitella kärsivällisyyttä ja odottaa. Älä siis juokse Jumalan edelle asioissa vaan odota. Jos haluat tehdä viisaita päätäksiä elämässäsi, sinun tulee odottaa. Jumala tietää, missä sinulla on hätä elämässäsi ja Hän tietää oikean ajoituksen, koska vastauksen pitää tulla ja hän ei myöhästy. Herra ei voi antaa vastausta, jos et ole siihen valmis. Jos Hän antaa vastauksen liian aikaisin, et osaa arvostaa sitä. Herra tietää, mitkä asiat pitää muuttua sinun elämässäsi ennen kuin Hän voi antaa vastauksen. Hän tietää esimerkiksi asenteesi ja toisinaan jonkun asenteesi pitää muuttua ennen vastauksen tuloa. Elämme ajassa, jossa kaikki halutaan heti, mutta tämä ei ole Isän tahdon mukaista ajattelua ja asennetta. Ylpeä asenne sanoo, että haluan heti enkä tarvitse Jumalan mielipidetää tähän asiaan. Kun suostumme odottamaan Jumalan aikaan, saattaa tulla paineita myös ystävien taholta, vihamisten taholta ja oman itsen taholta. Ehkäpä et ole koskaan ottanut vastaan neuvoja keneltäkään ja toiminut aina oman pään mukaan, mutta nyt on aika ottaa oppitunti Herralta, mitä tarkoittaa tehdä viisaita päätöksiä. Parhaimmatkin ystävät tekevät virheitä, mutta Herra ei tee virheitä. Miksi et kysyisi Häneltä? Häneen sinä voit luottaa kaikessa, mutta ystävätkin pettävät välillä. Ystävät voivat mielistellä sinua, kun kysyt heitä neuvoja ja siksi he eivät ole aina luotettavia.

Atlantaan tultuamme seurakunnassa piti äänestää siitä, valitaanko minut pastoriksi ja sen johdosta minun piti saarnata sunnuntaina. Keskiviikosta lähtien rukoilin Herralta Sanaa sunnuntain tilaisuuteen. Mitään ei tullut keskiviikkona, torstaina, perjantaina eikä lauantaina. Olin jo aikalailla huolestunut. Sunnuntain aamu valkeni ja sanoin Herralle, et ole Herra antanut minulle mitään Sanaa. Paholainen kiusasi minua ja houkutteli ottamaan jonkun vanhan saarnan saarnattavaksi, mutta en suostunut. Kokous alkoi, kuoro lauloi ja sitten tuli laulun viimeinen säkeistö ja sanoin Herralle, ei ole edes yhtä pientä värssyä. Laulu loppui, otin Raamattuni ja nousin saarnaamaan. Avasin Raamattuni ja se avautui kohdasta Sananlaskut 5: 6 Luota Herraan kaikesta sydämestäsi kaikilla teilläsi, äläkä nojaa omaan ymmärrykseesi ja hän tulee johdattamaan sinua suoraa tietä. (vapaa käännös) Aloitin saarnaamisen ja kuin konekivääri julistin 35 minuutti sellaisella voimalla, että en ollut koskaan kokenut vastaavaa. Sain tämän uskomattoman opetuksen Herralta. Tässä on kyse Jumalaan luottamisesta ja asetumisesta hänen auktoriteettinsa alle johdettaviksi, koska Hän tietää parhaiten kaikki olosuhteet ja Hänelle on kaikki viisaus.  

Toisinaan kristityt rukoilevat kaksi tai kolme päivää ja jos Herra ei siinä ajassa vastaa, niin sitten he haluavat jo tehdä omat päätöksensä eivätkä voi odottaa. En tiedä yhtään kohtaa Raamatussa, missä olisi sanottu, että Herra vastaa tietyn ajan kuluessa rukoukseen. Jumala haluaa opettaa meille kärsivällisyyttä ja luottamusta. Hän opettaa meitä rukoilemaan, kuuntelemaan, ja luottamaan. Sinun pitää päättää, että et mene Jumalan edelle vaan odotat.

Jumalan sana on suodattimena kun mieltämme pommitetaan jatkuvasti sillä, mitä maailma ajattelee. Kun sinä ja minä saamme Jumalan sanan, alamme lukea hänen sanaansa, niin se muuttaa meidän mieltämme ja ajatteluamme.  Hän rakentaa uskoamme siitä, mitä Hän on sanonut ja luvannut sanassaan. Luota vain häneen, ole kärsivällinen ja sitten odota hänen rauhaansa. Odota hänen rauhaansa!!! Kuuntele, mitä apostoli Paavali sanoo: Kristuksen rauha varjelkoon sydämemme ja hallitkoon Kristuksen rauhan sydämessämme. Jumalan armo on halukas antamaan meille täydellisen varmuuden rukouksiimme, ja silloin sydämeemme tulee rauha. Niin kauan kuin rauhaa ei ole, ei ole syytä tehdä päätöksiä. Jos et ole koskaan luottanut häneen pelastajana, tänään on aika tehdä se päätös ja pyytää häntä antamaan anteeksi sinun syntisi. Pyydä Häntä sydämeesi asumaan ja Hän tulee. Hän puhdistaa sydämesi!

 29.12.19 HL

 

Saarna löytyy youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=3wn3P87jOi8