17. huhti, 2021

Jumalan tahto voi tapahtua vaiheittain

Olen lukenut Abrahamin vaiheita 1 Mooseksen kirjassa ja pohtinut Jumalan ihmeellistä kutsua. Jumala kutsui Abrahamin, kun hän asui Kaldean Uurissa: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan..." Abrahamin piti lähteä uskossa luottaen Jumalaan ja Hänen kutsuunsa. Matka kesti pitkään ja siinä oli erilaisia pysähdyksiä, mutta Abraham oli uskollinen Herralle kaikissa koetuksissa ja pääsi perille.

Meillä tämän ajan uskiksilla on usein se näkemys, että kaiken pitää tapahtua heti tai viimeistään ensi viikolla ja jos vastausta ei tule pikapostissa, niin ei se ollutkaan Herrasta. Jumalan aikataulu on erilainen kuin meidän aikataulumme. Jumala ei ole luvannut Hänen seuraajilleen helppoa elämää vaan päinvastoin Jeesus sanoi, että monen ahdistuksen kautta teidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan. Jumalan kutsussa voi olla kypsymisaikoja (KR 2018, 28), jolloin näyttää siltä, että mitään ei tapahdu ja silloin saatamme epäillä, olemmeko ollenkaan enää Herran johdatuksessa. Näissä pysähdyksen ajoissa meidän tulee kuitenkin uskollisesti turvata Herraan ja luottaa hänen ajoitukseensa sekä toteuttaa Hänen tahtoaan, kunnes Hän ilmestyy.

Kun mietitään vielä Abrahaminen matkaa Kaldean Uurista Kanaanin maahan niin tulee mieleen kysymys, miten Abraham piti yllä läheistä suhdetta Jumalaan. Tarkkaavainen Raamatun lukija huomaa, että Abraham rakensi alttareita joka paikkaa matkan varrella ja rukoili sekä palvoi Herraa niiden äärellä. Hän piti läheistä yhteyttä Jumalan kanssa koko ajan, sillä hänen rakkautensa Jumalaan ei olisi muuten pysynyt palavana. Me emme tänä päivänä rakenna näkyviä alttareita, sillä me voimme rukoilla ja palvoa Herraa missä paikassa tahansa. Meillä on mahdollisuus tutkia Raamatun sanaa, jotta oppisimme tuntemaan Häntä ja Hänen tahtoaan vielä enemmän. Psalmien kirjassa (1: 2-3) annetaan kuvaus autuaasta henkilöstä, joka on mieltynyt Herran opetukseen ja tutkii sitä päivin ja öin. Sellainen henkilö on kuin vesipurojen ääreen istutettu puu, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu, ja kaikki, mitä hän tekee menestyy! Tässä on valtava lupaus meille jokaiselle. Otetaan tästä kiinni ja annetaan aikaamme enemmän Herran sanan tutkimiseen ja rukoukseen!

17.4.2021 HL